dimecres, 10 d’octubre del 2007

Dia 9

Lloc: Curitiba, PR, Brasil.


Aquí a casa l'Aureo tothom s'activa molt d'hora al matí. Els fills van a estudiar i el pare a la feina. De camí m'han deixat a l'estació de tren. Avui m'he reservat un dia de turisme tranquil. càmera en ma, ben assegut a la finestra del tren i sense gaire esforç, intentar captura milers de paisatges, moments i detalls del trajecte. Tres hores perdut en la frondositat aclaparadora de la selva brasilenya. Arbres altíssims, flors espectaculars, salts d'aigua sorollosos i ponts sobre singles esfereïdors. Tres hores assegut còmodament davant d'una finestra que em mostrava un dels millors documentals. Tot això amenitzat amb el constant cant dels ocells i l'esporàdica remor dels saltants d'aigua.
Al arribar a Morretes tenia havia d'esperar la sortida del seguen tren de tornada i he anat a la voreta del riu per relaxar-me i llegir una estona. Ara al sol per acabar d'aconseguir aquell moreno que tres anys a Londres m'havien pres. Ara a l'ombra amagant-me d'aquella calor creixent de la primavera. Estava mig adormit a l'ombra quan s'han acostat unes escolars, vestides d'uniforme, i m'han preguntat si tenia hora, o això es el que he deduït del seu angles trencat. Hora no en tenia, però si que m'interessava la companyia (cosa que suposo que és el que realment volien al venir a preguntar l'hora). Portava tot el dia sol, meravellat de tant paisatge, però no havia parlat amb ningú. Per llàstima meva, la seva timidesa i el poc nivell d'angles va reduir a cinc línies la conversa que varem tenir i de seguida van seguir el seu camí.
Ja altre cop al tren vaig entendre la preocupació de la dona que em va vendre els bitllets. Ella m'havia avisat que no quedaven llocs al tren de pujada i, al insistir, em va confessar que en quedaven pocs perquè   hi havia una sortida escolar. Jo volia un bitllet i li vaig dir que no m'importava, que si quedaven llocs que, siusplau, em vengués el bitllet de tornada. Resulta que els pocs llocs que quedaven eren només un i que la sortida escolar era de nens de cinc a set anys. Un dels millors viatges en tren de la meva vida!
Primer, els nens (i les professores), s'han mostrat molt tímids, però després de veure'm cridar mes que ells al passar per dintre el primer túnel ja han perdut la por i s'han anat acostant progressivament. Primer una nena, després un parell de nens. En veure que ja tenia uns quants nens al meu voltant ja s'ha acostat una de les professores per disculpar-se. De seguida ha vist que a mi rai no em molestaven i ella mateixa s'ha afegit al frenesí curiós i m'ha passat la cartilla. Si algú mai va faltat d'ego, això és el millor remei que pugui existir. Tot i el problema idiomàtic evident vaig arribar altre cop a l'estació de Curitiba amb un somriure a la cara d'orella a orella i mal a la panxa de riure tant durant aquest viatge màgic.
Un cop fora del tren i després d'acomiadar-me de mig col·legi m'he posat a caminar de tornada a casa l'Aureo. Ja portava gairebé una hora caminant quan he decidit preguntar direccions. m'he acostat a una gasolinera i li he preguntat a l'operari que ha tingut molts problemes per entendre la meva mescla d'idiomes i m'ha senyalat un cotxe que estava omplint el diposit. Dintre hi havia un home jove que em feia gestos. Aquesta vegada sembla que he tingut mes sort al fer-me entendre i l'home em diu que puji al cotxe. Cinc minuts d'incomode silenci mes tard arribo a casa l'Aureo, pujo i sopem tota la família junta. Demà m'espera un dia mes mogudet i de seguida tothom va desapareixent a les habitacions i em quedo sol, llegint tranquilament, mentre la casa es va tornant silenciosa i em ve la son.